2012. január 9., hétfő

Szombati vendégség

Nálunk az ünnepek nem érnek véget a szilveszteri bulival, mivel az újév első napja nagyfiam születésnapja. Ezt általában komoly sorozattal ünnepeljük, aznap mindjárt szűkebb családi körben nagyszülőkkel, aztán kell egy buli az osztálytársakkal is, és anyáék örömére kell egy buli a családi barátokkal is. Annak idején úgy alakult, hogy sokan voltunk a társaságban, akik egy éves távon belül szültünk, úgyhogy van korosztályos gyereksereg rendesen. Mivel a szülők pedig a barátaink, így a családi baráti buli az sok gyereket jelent és sok szülőt, már aki van olyan bátor, hogy eljön hozzánk hóban-fagyban. Idén nem volt hó-fagy, úgyhogy voltunk szép számmal. Ebédre nem értek ide a vendégek, így délutáni snack-menü volt: saláták, némi mézes-mustárosan előző nap bepácolt fűszeres sült csirkeszárny, két torta és ami még érkezett.

Ebben a posztban elsősorban a salátákról emlékeznék meg. A csirkeszány is jól sikerült, legalábbis állítólag, én lecsúsztam róla észrevétlenül. Este jutott az eszembe, hogy elfelejtettem megkóstolni. :) Mondjuk a szaftját azért sikerült kitunkolnom. :) Az isteni volt.

Az alkalom előkészítéséhez kapcsolódó bónusz volt, hogy piac-mentes falunkba most már rendszeresen érkezik egy autónyi áru a Lile gazdaságból, amit hangulatosan egy háznál lehet szemlézni és megvásárolni. Végre el is jutottam a helyszínre, bevásároltam friss tanyasi tojást, házivajat, borsos sajtot, sok-sok zöldséget, többek között egy csomag rukkolát. Ez a rukkola lett az alapanyaga egy saláta két verziójának, emellé készült még narancsos kínai kel saláta és sült paprikás feta sajtos saláta. Mondanom sem kell, mindegyik nagyon finom lett.


Mozarellás ruccola saláta

Kesernyés íze miatt környezetemben a rukkola elég megosztó, még azok körében is, akik egyébként szívesen fogyasztanak levélzöldségeket. Ezúttal azonban sikerült nem keserű példányokat beszereznem (szerintem tavasszal megpróbálok itthon termeszteni is, csak el ne felejtsem :). 

Egy salátástálba a rukkola mellé beletépkedtem két nagy gombócnyi mozarella sajtot, belenegyedeltem ízlés szerinti mennyiségű fekete olajbogyót, beleaprítottam néhány darab szárított paradicsomot és olívaolajból, balzsamecetből, sóval, borssal öntetet készítettem. Nagyon egyszerű és finom. :)
A maradék rukkolából másnap hasonló alapelven feta-sajtos salátát készítettem, a fentiek mellett beledobtam még pár szem kapri-bogyót is. Ez is finom lett, a sóval azért óvatosabban bánjunk.


Narancsos kínai kel saláta

Ezt a salátát anno az iskolában készítettük az egyik betegséghez tartozó étrend részeként. Amikor kóstoltuk, meglepett frissessége, nagyon ízlett. Szerencsére most a bevásárláskor rámtalált egy kínai kel, adott volt a reprodukció lehetősége, nem csalódtam, sőt, még a barátaimnak is ízlett.

Hozzávalók (1 személyre)
150 g kínai kel
80 g narancs
20 g póréhagyma (vagy vöröshagyma, lilahagyma)
5 ml lenmagolaj (lehet természetesen olíva- vagy más növényi olaj)
balzsamecet
fél narancs leve és reszelt héja
só, bors

A kínai kelt vékony csíkokra vágjuk, egy narancs héját lereszeljük, a felének a húsát a salátába aprítjuk, a másik felének a levét kicsavarjuk egy tálba. A vékony karikákra vágott póréhagymát hozzáadjuk a kínai kelhez. A narancsléhez hozzáadjuk a narancs héját, az olajat, a balzsamecetet, kevés sót, borsot, az öntetet befőttesüvegben jól összerázzuk és a salátára öntjük. Összekeverjük, tálalás előtt hűtőben érleljük.
Mint minden salátánál, természetesen ennél is ízlés szerint változtatható a nyersanyagok mennyisége, aki frissebben szereti, használjon több narancsot, narancslét.

Tápanyagtartalom (1 adag)
energia: 187 kcal
fehérje: 3 g
zsír: 6 g
szénhidrát: 11 g 


A recept eredetije: Veresné B. Márta: Diétás ételkészítési gyakorlatok, SE-EFK, Budapest, 2005.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...