2012. június 1., péntek

A Food Revolution Day margójára

2012. május 19. volt az első Food Revolution Day, természetesen Jamie Oliver (ki más?:) kezdeményezésére. Ahogy követgettem a facebook-on, igen komoly visszhangja, megvalósítása volt nemzetközi szinten - aminek nagyon örülök. Itt Magyarországon is, aminek meg külön örülök.

Mégis bujkál a fejemben egy gondolat, amit le kell írjak, hogy szerintem.
Nem rejtem véka alá, hogy nagy Jamie Oliver-fan vagyok, bár én is látok azért 1-2 dolgot, ami esetleg mások szemében visszás lehet, de a cél egyértelmű, fontos, nagyon aktuális.
Amit azonban szerintem szintén látni kell, az Jamie Oliver és az egészséges táplálkozás kapcsolata. Itt utalnék vissza korábbi posztomra, amivel a mostani gondolatom összecseng. Szóval, hogy az "egészséges táplálkozás", "egészséges étel" mennyire visszás fogalmak. Drága Jamie a 46 szelet pancettával és 2 dl olivaolajjal 1 személyre készített ételét is "healthy"-nek deklarálja - amivel nem kívánok vitatkozni, mivel pont ezért nem szeretem a "healthy" jelzőt használni. :)

Jamie Oliver és a Food Revolution célja az én értelmezésemben a félkész, felismerhetetlen, íztelen-egyenízű, élelmiszeripari melléktermékek felhasználásával készített ételek eltörlése a Föld színéről.
A csodálatos, természetadta alapanyagok felfedezése, megismerése: hogy hogy néz ki, hogy színes, hogy élénk, hogy roppan, hogy illatos, hogy zamatos. Emellé a főzés örömének, egyszerűségének újrafelfedezése, és igen, ezen keresztül egészségünk megóvása és megőrzése. Ez a lényeg szerintem. Számomra mindenképpen.

Abban a pillanatban, hogy egy ételt, alapanyagot egészségesnek titulálunk, máris vitát generálunk - mert van, aki szerint az (és tuti talált ezt igazoló tanulmányt idéző cikket a neten), van, aki szerint meg fú, de nem az (és tuti talált ezt igazoló tanulmányt idéző cikket a neten). Ezért gondolom, hogy ez a fajta kategorizálás teljesen felesleges, hiszen helye lehet az étrendünkben a 46 szelet pancettás ételnek is és a 3 szál rukkola levélnek is. Fontos a tudatosság, tudjuk, hogy mit eszünk, amikor eszünk - akár otthon, akár házon kívül, tudatosan vásároljunk (és ez alatt még véletlenül sem azt értem, hogy bio vagy nem bio), főzzünk, törekedjünk a változatosságra, élvezzük a színes, szezonális kínálatot magunk körül.

Remélem értitek mire akartam kilyukadni. :)



4 megjegyzés:

  1. én PONT ezt szeretem a te blogodban, meg általában benned, illetőleg a te és a dietetika viszonylatában. hogy ilyen vagy, hogy így gondolod, így látod, így érzed - pont, mint én.

    nem tagadom, anno megijedtem, hogy ha dietetikus leszel, megváltozol.

    de egyáltalán.

    szóval nekem így jó. :)

    VálaszTörlés
  2. Nekem valami nagyon fontosat tanítottál, és ezt erősíted ebben a gondolatmenetben is: a szélsőségek kerülendők. Szívesen olvasom az összefoglalóbb írásaidat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andi - na ennek nagyon örülök, fontos tételem, hogy ezt az embereknek meg kell mutatni és klassz visszaigazolás, hogy a konzultációink során te ezt szűrted le. :)

      Törlés
  3. Lappa :) - Szóval igen, de a lényeg, hogy amióta elvégeztem ezt a képzést, azóta sokkal, de sokkal kevésbé vannak szélsőséges állásfoglalásaim táplálkozás témában, ellenben a meglévőek határozottabbak, tudatosabbak és (általában :) tudományosan megalapozottabbak. :) Ja, és nem utolsósorban saját, önálló vélemények, nem máshonnan átemelt gondolatok. :) (Nem úgy kezdődnek, hogy "azt olvastam, hogy..." :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...