2012. február 27., hétfő

Disznóvágás

Barátaim jóvoltából február közepén, a tél elvileg leghidegebb napján, hivatalos voltam egy disznóvágásra. Mivel városi gyerek vagyok, egy dunántúli város lakótelepén cseperedtem, városi nagyszülőkkel, az én életemből az állattartás teljesen kimaradt. Ezzel együtt életemben eddig két disznóvágáson vettem részt, az első egy VIII. kerületi bérház udvarán zajlott, egyetemista voltam, sokra nem emlékszem, gondolom akkor még főleg a pálinka része érdekelt az eseménynek.
Most viszont igazi, emberi és szakmai alapú érdeklődés vezérelt, úgyhogy nagyon izgatottan vártam a szombatot. (Na nem mintha nem lennének éppen mostanában felbukkanó etikai (nem egészségi) ellenérzéseim a hús-fogyasztással kapcsolatban...) Így is lett, hajnali fél 5-ös keléssel indultunk, reggel 8-kor találkoztam én a már elpusztult állattal (őt szakember ölte le). Teljes laikusként egy célom volt, minél többet látni és minél kevesebbet láb alatt lenni, és segíteni ott, ahol tudok - leginkább a pakolás-mosogatás alprojektekben és természetesen a kóstolásban.
Fél8kor már friss lángost reggeliztünk forralt borral, mivel én bevállaltam a sofőr szerepét, én pont nem, de a többiek már túl voltak eddigre az első lélekébresztő körökön. (Az én bónuszom a házilag készített citromfű-menta szörp volt, ami nagyon finom volt és az idén én is fogok készíteni, az már biztos.)
Amikor megérkezett az állat, beindult az estig tartó, megszakítás nélküli munka. Számomra lenyűgöző volt látni a házigazdát, azaz a projekt-menedzsert, egy felesleges mozdulat nem volt. Készült minden, ami kell ilyenkor: hatalmas fazék húsleves, sült pecsenye, sült máj ebédre, elképesztő méretű fazék töltöttkáposzta (amibe a Mama már a befűszerezett kolbászhúst töltötte, valami isteni volt), töpörtyű. A későbbiekre disznósajt, kolbász, májas-, véres hurka, abált szalonna és én még nem is tudom mi. 11-en dolgoztunk, a rutinosabbak persze többet, mint a városi gyerekek. Kint az udvaron egész nap gőzölgött az abáló (ilyet se láttam még), sercegett a töpörtyű, benn darált a daráló, töltött a töltő, a tűzhelyeken főtt a leves és a töltöttkáposzta, a sütőben sült a pecsenye. Megkóstoltuk a friss kolbászt és hurkákat is sütve (jó lett), csipegettünk a töpörtyűből, jóféle házi hordós savanyúsággal (én is ilyet akarok!). Este fél 7-re lett kész minden (bár a háziaknak még biztos akadt ezt követően is pakolnivalójuk). Abszolút hulla fáradtak voltunk azt hiszem mindannyian. 

Ez a bejegyzés nem a ZöldKampány része. :)




Kész a friss lángos reggelire



Isteni húsleves


Pecsenyének
 
Igazi sparhelten a töltött káposzta - a jobb oldali sárga fazéknyi


Abált szalonna

Kolbászhús

Kolbász töltés (gyerekkoromban én böködtem :)

Kész kolbász
Májas hurkának
  
Véres hurkának

Hurkák kész

Disznósajt présel
Töpörtyű sül

7 megjegyzés:

  1. :)) Szerintem azért te már láttál pár ilyet, nem?:)

    VálaszTörlés
  2. én láttam pár ilyet, de sose volt egy se élvezetes, majd egyszer elmesélem neked, hogy miért, de talán el is tudod képzelni, ha elmondok egy olyan részt, amikor egy bizonyos személy rendkívül nem józanon, cigivel a szájában próbál betalálni a gázperzselővel a tepertő alá és ezt nem annyira szmájliznám, na jó mégis :)))

    elég sokat beszélünk róla amúgy, hogy mi is belevágnánk alapvetően szívesen, kéne minden, főleg a kolbász, remélhetőleg összeismerkedünk majd a faluban a megfelelő emberekkel, úgyismint valaki, aki ismer böllért és másik valaki, akinek van füstölője. :)

    VálaszTörlés
  3. Most úgy értsem, hogy az a gázperzselős az te voltál? :)

    Igen, az ivás nekem most kimaradt, de jó is volt így :)

    Egyeztess Dórival a jövő évet illetően :)

    VálaszTörlés
  4. nem-nem, ezek szerint túl ködösen fogalmaztam. :))) a gázperzselős apám volt, az egész disznótor egy rettegés volt nálunk, én soha az életben még nem ittam disznótorkor egy kortyot sem, ami persze nem is nehéz, mert a disznótoraim 99 százalékában kiskorú voltam :D

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...