2012. március 1., csütörtök

A tyúk meg a tojás

A tyúk meg a tojás, de mégsem baromfi ügyben lesz most ez a poszt (bár ma a Lile gazdaság helyi erőitől rendeltem házicsirkét, amit szombaton ingyen házhozszállítanak!). Hanem arról, hogy sütöttem ma este egy jó adag kakaóscsigát, reggelire a fiúknak. Igen, a dietetikusok gyerekei is esznek kakaóscsigát. Meg a férje is. Meg ő maga is, mondjuk azt azért tényleg nagyon ritkán.


Szóval a lényeg, hogy épp az előbb sült ki egy nagy tepsivel. (Reggelre időzíteni még nem tudok, mert még nem olvastam ki a kenyérsütőgép guide-ját N. Edit! :). Anyukám itt van gyerekfelügyelőként, támogatandó az államvizsga felkészülésemet. Mondja ő, hogy hihetetlen, hogy milyen gyorsan kész lett és hogy ő is azt gondolná, hogy ezek milyen bonyolult ételek, aztán meg mégis pikk és pakk megvannak.


Ami persze pont így nem igaz, mert nettó 3 óra eltelt az első hozzávaló tálbaöntésétől a kisült csigák sütőből való kiemeléséig, de ebben benne volt kb. 1 órányi első kelesztés, aztán fél órányi második és egy 20 perces sütési idő. 
Konkrét munka az a hozzávalók összekeverése, a dagasztás (lehet, hogy kinyírtam teljesen a kis kézimixerünket, olyan szaga volt), a nyújtás, a szórás, a tekerés, a felvagdosás és a sütőlemezre pakolás. 
Meg ami nagyon kell persze, az egy megbízható, jó recept. Ezúttal is Limarától. (Én kicsit kevesebb vajat tettem bele, simán sokalltam a 8+5 dkg-t, kb. 7 ment bele összesen.) 


Szóval vissza a tyúkhoz és a tojáshoz. Mert min múlik ez? Hogy így este elkészül egy tepsi jóillatú kakaóscsiga, frissen, házilag. Két gyerek mellett.


Sokan szokták mondani, hogy nincs idejük, kedvük két gyerek mellett főzni. Bár én mindennap főzök, kakaóscsigát azért persze én sem sütök mindennap. De hetente 1-2x igyekszem friss házi készítésű valamit prezentálni. Mert szeretik. Mert élvezem. És a poszt lényege: mert így gyakorlom. Így szerzem a rutint. Így szerzem a visszajelzést, a tapasztalatot. Pl. a héten sós csigát készítettem, úúúgy túlkelesztettem a tésztát, hogy ihajj, konkrétan alkoholos erjedésnek indult. Na de ha nem próbálkozom, sose látok ilyet és sose tudom meg, mire kell figyelni. A rutinból származik a bátorság, a hajlandóság, hogy egy sima hétköznap este belevágjunk egy kakaóscsiga készítésbe. Aztán innentől ez egy öngerjesztő folyamat, a gyakorlat hozza a rutint, a rutin hozza a gyors megoldásokat (ld. tyúk és tojás - melyik kell előbb - a rutin vagy a nekidurálás).

Két gyermek mellett én így készítek el este egy adag kakaóscsigát.
Délután kitaláltam, hogy kellene. A receptet már ismertem, tudtam, hogy minden van hozzá itthon.
Este 6-kor összeraktam a tésztát, kelt fél8-ig. Eközben megvacsoráztattam a gyerkőket, lefürdettem és lefektettem a kicsit.
Fél8kor megformáztam a tésztát, a kész csigák mentek a sütőlapra még kelni.
Ezt követően lefektettem a nagyot.
Majd míg sült a tészta, lezuhanyoztam. 
9-kor kivettem a kész csigákat a sütőből.


Szerintem ennyi a titok, hogy projektmenedzsment, előre átgondoltan, megfelelő időbeosztással. Ehhez ismerni kell a folyamatokat, mi mennyi ideig tart. Ehhez kell a rutin. Mindenkit bátorítok, különösen azokat a szülőket, akiknek lenne kedvük ilyesmibe fogni, de azt gondolják, hogy nincs rá idejük, nem elég ügyesek. Próbálják ki. Elsőként akár ezt a receptet.

5 megjegyzés:

  1. Szia :)

    Nekem az a benyomásom, hogy a kelt tésztákat valami indokolatlan misztikum övezi. Én pl. sokkal szívesebben gyúrok be egy kalácsot (5 perc), mint vacakolok bármilyen sütivel, vagy tortával - ezt nálunk most már a kreatív nagylányom csinálja (14 év). Begyúrom, otthagyom, megkel, addig bármit csinálhatok, aztán megtöltöm stb. megsütöm. Pont, ahogy leírtad! :) Szépek lettek a csigáid! Azért írjál majd a tojásról is és drukk a vizsgához! Melitta

    VálaszTörlés
  2. Szia :)Hát igen, nálam is az övezte, amíg ki nem próbáltam és rá nem jöttem, hogy felesleges misztifikálni, tényleg ezzel a típussal van talán a legkevesebb macera (persze a muffin-típusú kevertek talán egyszerűbbek). :)

    VálaszTörlés
  3. viszont a kevert tészták meg egyáltalán nem finomak, szemben a kelt tésztákkal :)))

    én még egyszerű tortát is szívesebben sütök, mint klasszikus sütit, az alul-felül tészta és középen gyönyörű krém, na az nem megy nekem, de legkevésbé a süti felvágása, ha valamiben brutál béna vagyok, akkor ez az :)

    VálaszTörlés
  4. Nekem valahogy természetes lett a három mellett, hogy bár dolgozom, de van itthon sütött kenyér, vacsorára egy laza főzelék, reggel akár egy rántotta. Vagy akár kakaóscsiga hétköznap, hogy reggel jó legyen nekünk. :) Nekem ez jelenti a törődést. :) Törődöm azzal, hogy neked jól induljon a napod, vagy legyen egy tál étel, ami mellett megbeszéljük a napot.
    A legkisebbem kérdése, amikor bolti kenyér volt: ki nem sütött kenyeret?

    VálaszTörlés
  5. Szívemből beszélsz. Én többet sütök, mióta három gyerekem van, mint korábban bármikor. (Fogyasztom is :-)
    A kelt tésztánál nekem az volt a nagy felfedezés, mikor rájöttem, hogy a tartós tejben nem fut fel az élesztő. De ehhez legalább ötször neki kellett futnom... Azóta nem is vettem tartós tejet - vajon miből van?

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...