2013. február 19., kedd

Gyümölcsnap

Szakmai mazochizmusnak hívom azt, amikor pusztán szakmai érdeklődésből próbálok ki olyan trendi étkezési szokásokat, amelyeket egyébként nem tennék. Mostanában szoktam arra gondolni, hogy divatdiétákat is kipróbálok, csak hogy lássam mi történik velem, de ezekről mindig sikerült eddig lebeszélnem magam. Szintén szakmai mazochizmusból elolvasom a (könyvtárunkban elérhető) aktuális divatirányzati alapolvasmányokat, de ezek vagy megijesztenek vagy annyira felidegesítenek, hogy aztán inkább mégsem próbálom ki. Vagy annyira bonyolultak, hogy nem is értem normális életmenetet élő emberek hogy bírkóznak meg vele.

Mindenesetre egy egyszerűbb verzió a gyümölcsnap, ezt én is próbáltam még sok-sok évvel ezelőtt aztán a múlt héten is. Nem vagyok igazából ellene, inkább kicsit értetlen vagyok vele szemben, mert nem világos nekem a célja. Testsúlycsökkentésre nem alkalmas (mármint ha mondjuk heti egyszer tartunk gyümölcsnapot, nem akkor persze, ha heti hétszer), még a méregtelenítés szokott felmerülni indokként, de ezen a téren meg én úgy gondolom, hogy ha az ember szervezete egészségesen működik, akkor egészségesen működnek a méregtelenítő szervek, funkciók is, ha meg nem egészséges, akkor meg főleg ne kezdjen csak úgy gyümölcsnapozni.

Mindenesetre múlt héten belevágtam, arra voltam főleg kíváncsi, hogy mennyi energiát, tápanyagot viszek a szervezetembe egy ilyen nap során. Reggel ettem egy almát, délelőtt egy nagyobb almát és egy banánt, ebédre két banánt, egy almát és két dupla kivit (tudjátok, ami nem egy hanem mintha kettő összenőtt volna), uzsonnára almát, vacsorára két banánt. Ez összesen volt 981 kcal, 11 g fehérje (5%), 1 g zsír (1%) és 223 g szénhidrát (93%). Zárójelben az egyes tápanyagok arányai a bevitt energia mennyiségében. Látszik a fehérjehiány (normál étendben 15-20%-os az ajánlott arány), a zsír hiánya (30% az ajánlás) és a szénhidrát többlete (50-55% az ajánlás) (zárójelben jegyzem csak meg, hogy úgy lett ilyen magas a szénhidrát arány, hogy se kenyeret, se rizst, se tésztát, se krumplit nem ettünk). Hosszú távon biztos nem ajánlott étrend.

Önmagamat meglepve sokkal jobban bírtam a napot, régen emlékszem az esték már kínszenvedések voltak, de most simán ment, biztos a gyerekek miatt nem volt időm magammal foglalkozni. Őszintén szólva nem tapasztaltam (tudom, ez szubjektív) könnyedebbséget a nap során vagy másnap. Éhes, az voltam. Na meg persze eszméletlen sokat mentem a wcre. Lehet mondjuk, hogy ha heti rendszerességgel kiviteleznék egy ilyen napot, akkor jobban érezném az előnyeit. Az is lehet még, hogy ha tavasz végén, nyáron kezdenék egy gyümölcsnapba, akkor azért a rendelkezésre álló zöldségek-gyümölcsök skálája is szélesebb, könnyebb élvezetesebbé tenni egy ilyen napot. Ha még gyümölcslét is tudtam volna préselni, akkor meg főleg.

Összességében szakemberként nem ajánlanám direktbe senkinek, de ha mondjuk egy túlsúlyos személy azzal fordulna hozzám, hogy neki erre szüksége van, akkor nem beszélném le róla, ha neki ez plusz motivációt jelent. Ha kínlódást, akkor igen. Szintúgy, ha normál testalkatú az egyén és egészséges, akkor is zöld a lámpa. Mondjuk heti egyszer. Sovány pácienseknél azért már jobban körüljárnám a témát, a motivációt. A minap egy szakmai oldalon felmerült, hogy várandós nőnek engedélyezném-e. Mivel ennél többet nem tudtam a hölgyről, így nyilván nehéz eldönteni, de alapból azt gondolom, hogy ha valaki hozzám fordulna ezzel a kéréssel, akkor inkább lebeszélném. Ha túlsúlyos vagy a terhesség során szaladt meg a súlya, akkor is sokkal inkább más étrendi eszközökhöz folyamodnék és megpróbálnám megértetni vele, hogy neki is és a babának is szüksége van minden tápanyagra (gyümölcsnap esetén nyilvánvalóan a teljes értékű fehérje és a zsír, zsírban oldódó vitaminok bevitele nem kielégítő), ez az időszak nem alkalmas a kísérletezgetésre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...