2013. január 30., szerda

Almás csirkemájpástétom

Ez a recept a szakdolgozatom egyik receptje volt. Én magam nagy májas-májkrém rajongó vagyok, ugyanakkor tényleg néha elegem van abból, hogy mi minden van a tömlőben a májon kívül, illetve ami még tud zavarni az az egyen-íz és az érezhetően túlzott sótartalom. Betérek persze a helyi henteshez a házi májasáért, de az alábbi recept is kitűnő megoldás.

Amellett, hogy könnyű elkészíteni és persze finom is, kiemelném, hogy utánsózunk, azaz az ételbe nem teszünk sót, hanem mindenki, már a kenyérre kenés után sózhatja meg magának, saját ízlése szerint. Ez az én esetemben és a gyerekeimnek való tálalás esetében biztosan alacsonyabb só-mennyiséget jelent, mint a készen kapható húsipari termékek esetében.

Ami még számomra is nagy meglepetést jelentett, hogy a 100 g-ra eső végtermék (májkrém) energia- és tápanyagtartalma mennyire eltér a bolti változatokétól, mégpedig a szerintem kedvező irányban, azaz alacsonyabb az energia-, és a zsír tartalom. Ez szerintem egy hatalmas érv a házi készítés mellett. Plusz nincs benne ipari szalonna, adalékanyag, ízfokozó, tartósító. Szóval klassz.

A receptet eredetileg a sajtkukac blogon találtam, ami mára már eltűnt sajnos.

Almás csirkemájpástétom
Hozzávalók (teljes adag)
• 400 g csirkemáj
• 100 g (egy nagy fej) vöröshagyma
• 10 g (1 ek) étolaj (lehet napraforgó vagy olíva is)
• 250 g (2 db kisebb vagy egy nagyon nagy) alma
• 4-5 gerezd fokhagyma
• 2 ek balzsamecet
• kakukkfű, rozmaring

Elkészítés:
Az apróra vágott vöröshagymát az olajon üvegesre pároljuk, hozzáadjuk az apróra vágott vagy zúzott fokhagymát. Átforgatjuk, majd hozzáadjuk a kis darabokra vágott csirkemájat, átpirítjuk, hogy a máj darabok kívülről színt kapjanak. Ekkor hozzáadjuk a cikkekre vágott, kimagozott almát, héjastól. Fedő alatt 10-15 perc alatt puhára pároljuk, eközben beletesszük a fűszereket és a balzsamecetet. Ha a párolás közben túl sok levet eresztett, fedő nélkül tovább pároljuk, míg a leve egy része elpárolog. Ekkor kicsit hűlni hagyjuk, majd kézi botmixszerrel pürésítjük. (Sózni lehet ebben a fázisban, a pürésítés előtt, illetve tálaláskor, de só nélkül is jóízű a pástétom.) A pürésítés után a pástétomot hőálló tálba tesszük, előmelegített sütőben, vízfürdőben 160 fokon 40 percig sütjük. (Az eredeti receptben baconba tekerték a pástétomot, én anélkül készítem, ebben az esetben érdemes a sütőben letakarni, hogy a felszíne ne barnuljon meg.) Kihűlés után a hűtőben tároljuk.
Kenyérre kenve, friss zöldségekkel fogyasztjuk.

Energia- és tápanyagtartalom (/100g) (1 adag kb. 10 g):
energia: 187 kcal
fehérje: 18 g
zsír: 8 g
szénhidrát: 10 g


Összehasonlításképpen a Saga pulykamájasának adatai (/100g): energia: 288 kcal, fehérje: 8 g
zsír: 26 g, szénhidrát: 3 g. Lássuk az alacsonyabb fehérjetartalmat, a magasabb zsírtartalmat. A szénhidrát tartalom jelen esetben azért alacsonyabb, mert a mi házimájasunk almás. A májra önmagában alacsony szénhidráttartalom jellemző.


 Forrás: http://www.sajtkukac.hu/?p=72

2 megjegyzés:

  1. Hogyan sütünk vízfürdőben? Nagyon jól hangzik, de ez a vízfürdő dolog még ismeretlen terep... :-)

    VálaszTörlés
  2. Krizám, sztem az semmi extra. Fogsz egy tepsit, beleteszed az edényt vagy edényeket, amiben a májas-paszta van, annyi vizet öntesz alá, hogy ne érje el az edény tetejét és így teszed a sütőbe. De egyébként készítettem már én is el csak simán, vízfürdő nélkül (khm., elfelejtettem :).

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...