2011. október 27., csütörtök

Birsalmasajt

Klasszikus őszi csemege. Nekem gyerekkoromban kimaradt, felnőttként sem gyakran jött szembe, idén viszont nagyon, a szomszéd hatalmas birsalmafája képében. Elkuncsiztunk a gyerekekkel pár darabot és indult is a főzőcske. 
A birsalmasajt elkészítése semmi extra megerőltetést nem igényel. A gyümölcsből válasszuk a már sárga, kevésbé szőrös darabokat. Távolítsuk el a maradék szőröket, daraboljuk fel az almákat. Többféle iskola van erre a feladatra, van aki rögtön levágja a héját és csumázza, van, aki csak a főzés után, mondván, hogy akkor sokkal könnyebb. Mivel az én almáim most elég foltosak voltak kívül, én a foltos héjrészeket levágtam, a gyümölcsöket gerezdekre vágtam, magházukat eltávolítottam, nagy kockákra daraboltam. Lehet, hogy csak mázlim volt, de nem kellett jobban küzdenem, mint a normál almánál.
Vastagabb falú lábosban, annyi vízzel, amennyi ép ellepte a gyümölcsöt, feltettem főni. Egyes receptek szerint kuktában kell főzni, nekem sima fazékban is nagyon puhára főtt 20 perc alatt. Ekkor a gyümölcsdarabokat emeljük ki a vízből, ha még nem került sor a csumázásra, akkor most csumázzuk, lehet hámozni is, de én héjastul használtam fel. A puha gyümölcsdarabokat turmixgépben vagy botmixszerrel pürésítsük, tegyük bele egy fazékba és a pürésített gyümölcs 60–80%-ának (ízlés szerint) megfelelő mennyiségű cukorral főzzük fel. Főzzük olyan sűrűre a pürét, míg a fakanalat áthúzva rajta látszik az edény alja, vagy ha tányérra cseppentve nem folyik szét, hanem bőrösödni kezd.
Ekkor öntsük a pürét frissen tartó fóliával vagy sütőpapírral kibélelt formába (ez lehet őzgerinc forma akár, én most muffinformába és kis tálakba öntöttem). Ízlés szerint ekkor lehet a pürébe szórni nagyobb darabokra vágott diót vagy mazsolát, én most készítettem chilis verziót is, majd referálok. :)
A formában 24–48h-t hagyjuk száradni, ezt követően sütőpapírra borítva még egy hétig békén hagyjuk, ha kibírjuk. :) Fóliába csomagolva, hűtőben sokáig eláll.

Amiért izgalmas a birsalma, az magas pektin (vízben oldódó rostfajta) tartalma – ezért is kocsonyásodik meg a sajt. A pektin amellett, hogy élelmi rost, azaz jótékony hatással van az emésztőrendszerünkre, illetve tápanyag forrásul szolgál a bélflórának, nyálkahártya-nyugtató hatású is.

A birsalmasajt fogyasztható magában desszertként, része lehet sajttálaknak, hidegtálaknak, salátáknak, kísérhet hideg sülteket. A mellékelt kép Asztúriában, Spanyolországban készült, a Picos de Europa Nemzeti Park  területén található Arenas de Cabrales település egyik éttermében. Spanyolországban membrillo-nak nevezik a birsalmasajtot és itt éppen egy sajttál része volt. 


További infók a birsről a wikipédián.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...